Eduard van Beinum
aan
Matthijs Vermeulen
Birmingham, 28 januari 1955
Birmingham 28 Jan 55
Beste Matthijs,
Gisteravond was de uitvoering van je Passacaglia en Cortège − ik vond het wel naar wensch gaan en het had veel succes, de leesmoeilijkheden blijven echter, maar ze zijn niet onoverkomelijk!
Het lijkt wel of wij elkaar niet meer mogen spreken − het lukte alsmaar niet. Ingesloten een critiek.... waardeloos. Ik hoop je toch spoedig te zien. − na Weenen? als ik nog leef. Groet Thea en je dochter hartelijk van me − jij een stevige V van je toeg.
Eed.
Ik hoorde een goede mop − uit de tijd dat het nog niet zoo'n groote zonde was.
Schoolboy Howler,
A class of boys was once asked to write an essay on their favourite composer.
Johnny wrote:
My favourite composer is Joh. Seb. Bach. He was born in Eisenach in 1685 − He married twice and had 16 children and in his spare time "he practised on the spinster in the roof" (spinet)
louter in transcriptie overgeleverd; het tiksel is niet bewaard gebleven
de bijgesloten recensie (herkomst onbekend) luidt:
The following "Passacaglia and Cortege" by the Dutch composer Matthys Vermeulen was presumably a first performance in Birmingham. The Passacaglia was too tough a nut to crack at first hearing, for it was a tricky business to hold on to the ostinato, and in trying to do so one lost track of what was going on around it; not an unusual occurrence of course, but rather intensified here. The Cortege was more immediately attractive.