MATTHIJS VERMEULEN

Componist, schrijver en denker

19430504 Thea Diepenbrock aan Anny Vermeulen-van Hengst

Thea Diepenbrock

aan

Anny Vermeulen-van Hengst

Amsterdam, 4-7 mei 1943

4 Mei 1943

Lieve Anny, hartelijk dank voor je brief en het kiekje en de medailletjes – wil je Anny danken voor haar lieve gedachte? Het kiekje is niet bepaald geschikt om aan te toonen dat je het goed maakt! Als je er verleden zomer al zoo mager uitzag, hoe zal het dan nu wel zijn!

7 Mei Intusschen zijn je briefkaart en brief van 16 en 18 April aangekomen, waarin je schrijft over je elasticiteit. Ik ben blij dat Anny nu thuis is, dat zal alles veel normaler maken. Begrijpen doe ik haar briefje niet heelemaal; kost het haar zoo'n moeite moedig in het leven te staan? Zooals zij schrijft, krijg ik den indruk dat zij toch het liefst in het klooster zou leven; maar jullie waren daar, en trouwens haar biechtvader ook, toch niet zeker van. Wat moeilijk. Misschien is, zooals je schrijft, de nabijheid van haar aanstaande schoonzusje een heele steun en gezelligheid voor haar. Hoe is het feest geweest? Josquin lijkt me zoo'n goed karakter te hebben, bij al zijn instabiliteit! Hadden jullie kleeren om aan te trekken? Ik verlies, geloof ik, steeds meer de grenzen uit het oog van wat betamelijk is en wat niet! Ik heb je te veel geplaagd, hè? Het is een gekke eigenschap van me dat leeftijdsverschil zoo weinig rol bij me speelt. Zoolang ik nu maar u tegen een oudere zeg, is die vrijheid van omgang alleen maar een beetje kwajongensachtig (Lausbub zeiden ze tegen me in Weenen), maar zoodra er getutoyeerd wordt, is het gevaarlijker. Als ik te ver ben gegaan, vraag ik vergiffenis!

Het is gek dat ik van Mevrouw Onnen niets gehoord heb. Zij heeft in de Paaschweek hier gespeeld (in de Tijd zag ik geen erg fraaie recensie) en toen waren wij er niet. Misschien is zij nog in 't land of is iemand anders laksch in het aanbrengen. Ik zal probeeren of ik haar adres kan achterhalen. Ik verbaasde me dat het materiaal van de 3e in Frankrijk is, ik dacht dat S. het nog had en maakte er me al bezorgd over. Het zal me benieuwen of er van een uitvoering in Parijs komt. Het is erg moeilijk en de dirigenten zijn zoo lui. Je vraagt op wat voor vleugel ik speel: op het atelier heb ik een nieuwe Steinway, een mooi instrument, en beneden hebben we de Bechstein, die Pappie indertijd voor de dames Ament uitkoos en die nog altijd heel mooi is, niet zoo egaal van mechaniek als de Steinway, maar erg warm van klank. Op de concerten moet ik natuurlijk bespelen wat er is, en dat is dikwijls heel matig. Laatst in Arnhem had ik beide malen een goede Bechstein. Het voordeel van Bechsteins is dat niet, zooals bij zooveel merken, de bas te zwaar is tegenover de discant. Als ik geen Steinway heb (die nu eenmaal om de perfecte mechaniek de prettigste zijn) ben ik altijd maar blij als het een Bechstein is; Debussy b.v. kan je daar heerlijk op spelen. Met Poulenc heb ik het daar eens over gehad en die was van meening dat de klank van Bechstein-vleugels bijgedragen had tot Debussy's klankvoorstelling voor de piano. Alle andere Duitsche vleugels vind ik vreeselijk. Pleyels zijn hier heel weinig, ik ken er maar een paar en die zijn erg stug; ik denk dat die al niet meer uit den goeden tijd zijn. Wij hadden vroeger een Pleyel-pianinotje dat in zijn soort heel goed was.

Morgen zingen we een fransch programma, gecompleteerd met A.D. en de Falla. De toestanden zijn hier nu zoo vreeselijk, dat wij aarzelden of het wel door moest gaan. Maar de menschen willen toch wel graag. In Vaassen hebben we enkele heerlijk zorgelooze dagen (met veel rusten en goed eten) doorgebracht. Er werd daar ook gestaakt, maar op zoo'n goeiïge dorpsche manier. Hier in de stad is natuurlijk alles veel erger. – Met het mooie weer schijnt het nu eindelijk op zijn eind te loopen. Het was fantastisch, we hebben 2 maanden lang zon gehad.

Over Bloy geef ik je heelemaal gelijk, van jouw standpunt. Als ik iets in hem verdedig, dan doe ik dat vanuit mijn katholieke standpunt, omdat ik geloof dat hij veel invloed heeft gehad en dat de heele Maritain, met alles wat daar aan vast zit, tot hem terug te voeren is. Waarom dacht je dat ik "op zou vliegen", houd je me voor zoo'n sectariër?

Da-ag, veel hartelijks aan allen,

Thea

Verblijfplaats: Amsterdam, Bijzondere Collecties UvA