MATTHIJS VERMEULEN

Componist, schrijver en denker

19320829 Daniël Ruyneman aan Matthijs Vermeulen

Daniël Ruyneman

aan

Matthijs Vermeulen

Amsterdam, 29 augustus 1932

Amsterdam 29 Aug. 1932.

Beste Vermeulen,

Het is alweer ruim een jaar geleden dat we contact hadden. Ik meen je destijds de kritieken van 19, 21 en 28 Mei van het strijktrio te hebben toegezonden. Het werk heeft in Amsterdam, Utrecht en Den Haag buitengewoon veel indruk gemaakt.

Interesseert je de gang van zaken? Ziehier. Niettegenstaande de tegenstand van de zijde van Pijper en Sanders en hun achterbaksche intrigues die zelfs tot discussies op het Weensche congres tijdens het muziekfeest der I.S.f.C.M. hebben aanleiding gegeven, ontwikkelt zich de vereeniging gestaag. Ook de organisatie van intern. uitwisselingsconcerten breidt zich steeds meer uit. Er werden reeds avonden te Weenen en Madrid gegeven. In het volgende seizoen worden Nederlandsche programma's uitgevoerd te New York, Chicago en te Warschau. In Amerika wordt je cello-sonate gespeeld. Met ongeduld zie ik uit naar je volgende cellosonate. Is het werk al gereed?

Er heeft zich voor de verdere organisatie der uitw. concerten een commissie gevormd. De Permanent Commission for internat. Exchange Concerts. Het uitgangspunt bij het vaststellen der programma's is het streven naar objectiviteit. Geen beïnvloeding van uitgevers, e.a. muziekpolitiek. De beste werken van de ons vijandig gezinde elementen krijgen een plaats op de programma's.

De volgende vragen:

1. Wij beschouwen je feitelijk sedert de oprichting als lid van de vereeniging. Zou je dit nu niet in werkelijkheid worden? Dit kost je f 7.50 p.j. ineens of in twee halfjaarl. termijnen te voldoen. Het maandblad wordt je dan toegezonden. Hierdoor ook blijf je met alles van de vereen. op de hoogte en speciaal ook wat ons tijdschrift betreft zal het voor ons niet onbelangrijk zijn wellicht van je adviezen te profiteeren en we hopen ook op je daadwerkelijke medewerking door het leveren van bijdragen.

2. Welke werken heb je beschikbaar buiten de cello-sonate 1, het strijktrio en de vioolsonate.

3. Er bestaat veel mogelijkheid om je orkestwerken in Amerikaansche hoofdplaatsen en o.a. ook in Warschau te doen uitvoeren. Welke werken komen hiervoor in aanmerking. Mocht je er voor voelen, dan zal ik een van de bestuursleden der Pan American Association of Composers vragen om te Parijs verder met je te spreken. Gregory Fitelberg zou event. de directie te Warschau op zich nemen.

Wil me liefst omgaande op alles antwoorden.

Met hartelijke groeten ook voor mevrouw Vermeulen.

Ruyneman.

Het september-nummer van ons maandblad zend ik je binnen eenige dagen!

Verblijfplaats: Amsterdam, Bijzondere Collecties UvA