MATTHIJS VERMEULEN

Componist, schrijver en denker

19310517 Matthijs Vermeulen aan Daniël Ruyneman

Matthijs Vermeulen

aan

Daniël Ruyneman

Louveciennes, 17 mei 1931

Louveciennes (S et O)

21 Rue de Voisins

17 Mei 1931

Beste Ruyneman,

Merkwaardig nieuws! Mijn Trio à cordes rustte met de rest der composities aan den overkant van den horizon. Het dubbel-ik dat 't maakte dito. Ik heb een dag noodig gehad om verbinding te krijgen met die andere wereld. Je ziet hieraan welk een rol de muziek speelt; een rol vol rusten. Maar voor 't overige maken wij 't uitstekend. En jij? of jullie? Het is een eeuwigheid geleden dat ik iets van je hoorde, behalve een berichtje in een of ander tijdschrift. Mag ik je doen opmerken dat sinds vier jaren mijn adres veranderd is?

Ik heb toevallig geen geld disponibel om de reis te betalen; zoo ja dan kwam ik stellig luisteren. Mijn geheugen voor sommige dingen is slecht; doch als ik me niet vergis ontstond het Trio in de lente en de zomer van 1923. Uiterlijk 24. Wij zaten in een épouvantable misère, die nog niet geheel gerestaureerd is ondanks den sedert dien loonenden arbeid der journalistiek. Het behoorde tot de illusies, welke verdwijnen wanneer men de laatste maat geschreven heeft. Ik had het verschillende malen kunnen laten spelen, maar heb er nimmer uitvoerders voor gevonden omdat men het te moeilijk oordeelde. Nu ik het herlezen heb begrijp ik dat ten minste.

Wie zijn de dapperen die het in Holland gaan uitvoeren? Je schrijft me daar geen woord over. Vertolk hen mijn erkentelijkheid. Heb je 't gehoord? Wat is je indruk en wat is je meening? Ik zou gaarne zien dat je me over de compositie inlichtte nu ik ze niet hooren kan. Je weet hoe geriskeerd drie strijk-instrumenten zijn. Het klinkt, natuurlijk. Maar hoe? Hebben de spelers er pleizier in? Hebben ze bedenkingen? Ik heb alle respect voor ze.

Zou je, wat de Weensche uitwisselingsconcerten betreft, overleg willen houden met Julius Hyman? Ik heb geen enkel manuscript meer hier. Wat in aanmerking zou kunnen komen (La Veille, Trio, Violoncel-sonate, Viool-sonate) is allemaal bij hem. Ik vind het ook lastig om een keuze te doen, daar ik niet weet over welke solisten-mogelijkheden jullie beschikken. Ik zou dat liefst overlaten aan de organiseerders. (Een tweede violoncel-sonate is nog steeds niet af.)

Het zou me genoegen doen de kritieken te lezen over de concerten van 19, 21 en 28 Mei, daar ik hoe langer hoe meer moeite heb om mij te situeeren onder mijn muzikale tijdgenooten. Ik verloor alle contact en bezit niet de flauwste gegevens om mij te verbeelden hoe zij reageeren. Dat is verduiveld hinderlijk. Want per slot schrijf je om verstaan te worden, en 't is minder erg om niet verstaan te worden dan over de verstaanbaarheid totaal in 't duister te tasten.

Wil je me een tikje op de hoogte brengen? En ook over jezelf. Wie zijn de oprichters en bestuurders der "Nederlandsche Vereeniging voor hedendaagsche Muziek", die me tot dusverre onbekend was?

Met hartelijken dank voor je bemoeiingen; en onze beste groeten,

je

Matthijs Vermeulen

Ik gaf er wat voor als ik even over kon wippen; maar 't is me absoluut onmogelijk.

Verblijfplaats: Den Haag, Nederlands Muziek Instituut