MATTHIJS VERMEULEN

Componist, schrijver en denker

19341216 Matthijs Vermeulen aan Daniël Ruyneman

Matthijs Vermeulen

aan

Daniël Ruyneman

Louveciennes, 16 december 1932

Louveciennes (S et O)

21 Rue de Voisins

16 December 1932

Beste Ruyneman,

Tot nu toe had ik geen tijd om je te antwoorden op je briefkaart van 14 November. Nog minder om een artikel te schrijven. Had ik tijd kunnen maken wanneer het onderwerp dat je me aanduidde, mij had aangesproken of "toegelachen"? Vraagteeken. Maar wat te zeggen over "muzikale perspectieven van onze dagen"? Alle onderwerpen worden min of meer bekeken onder een subjectieven gezichtshoek. Dat is werktuigelijk en kan niet anders. Wat wou je dat ik zeg van mijn standpunt? De observator moet niet te veel in de klem zitten. Alle beschouwingen van Wagner en Berlioz in hun zwartsten tijd hebben niet verhinderd dat de muziek der 19de eeuw in haar ensemble bewonderenswaardig is geweest. Je ziet dat ik geklommen ben tot een aardigen graad van bovenpartijdigheid! Sinds maanden en maanden ben ik niet in een concertzaal geweest... Tussen 1900 en 1914 zou dat fataal gewerkt hebben. En nu? Voilà.

Het lijkt me overigens wel sympathiek om van de redactie van een tijdschrift een thema ter discussie te ontvangen. Zooals het me welkom zou zijn wanneer iemand bij me kwam en zei: "ik ga trouwen; componeer me een bruiloftsmarsch." Stuur me dus af en toe een suggestie. Zeg me: ik zou je opinie daarover wel willen kennen. Je kunt nooit weten. Medewerking per correspondentie. Waarom niet?

Zou je me niet eens openhartig willen vertellen wat er geworden is van mijn viool-sonate en waarom ze tot dusverre niet gespeeld werd? Is ze bij geval onspeelbaar gebleken? Wat zijn de ervaringen met dit stuk? Wees niet bang me voor 't hoofd te stooten, volgens de bekende uitdrukking, of op de teenen te trappen! Ik zou er het fijne wel van willen hooren. Want dat valt ook eenigszins onder de perspectieven,

Gaarne nieuws van je. En hartelijke, optimistische groeten, mede van mijn vrouw.

je

Matthijs Vermeulen

Verblijfplaats: Den Haag, Nederlands Muziek Instituut